Vitamin C - važan saveznik dobrog zdravlja i jakog imuniteta

Vitamin C - važan saveznik dobrog zdravlja i jakog imuniteta


Značaj vitamina C

Vitamin C je esencijalni hranljivi sastojak koji pripada grupi hidrosolubilnih vitamina koji su rastvorljivi u vodi, pa se samim tim ne akumulira u organizmu. Funkcioniše kao antioksidans, pomaže i štiti ćelije i tkiva od nastanka oksidativnog stresa. Razna istraživanja su pokazala da oksidativni stres može da dovode do razvoja brojnih hroničnih bolesti poput kancera, katarakte i bolesti srca. Veća količina vitamina C potrebna je i mozgu, kao i nadbubrežnim žlezdama koje ga koriste za sintezu hormona stresa. Povećane potrebe za vitaminom C javljaju se dakle za vreme povećanog fizičkog i mentalnog stresa.

Prednosti vitamina C

Vitamin C pomaže telu da apsorbuje gvožđe, što dodatno pomaže u prevenciji anemije. Vitamin C takođe pomaže u održavanju zdravih kostiju, zuba, hrskavice i desni, i igra važnu ulogu u održavanju imunog sistema. Istraživanja su pokazala da pomaže u borbi protiv simptoma prehlade i skraćuje njihovo trajanje.

Namirnice sa najviše vitamina C

Vitamin C se smatra jednim od najvažnijih nutrijenata koji nam je potreban za opšte zdravlje organizma. Prvenstveno se nalazi u voću i povrću i zato je unos ovih namirnica izuzetno važan.

U namirnice najbogatije vitaminom C ubrajaju se:

Citrusi poput pomorandže, limete i limuna
Jabuke
Jagode
Paradajz
Brokoli
Paprika
Karfiol

S obzirom na to da je u pitanju voće koje vole i deca i odrasli, vitamin C definitivno nije težak za unos, a uz to postoji i niz načina da ovo voće konzumirate.
Jedan od najukusnijih načina je svakako limunada, voćni sok ili čak voćni šejk sa jogurtom gde možete iskombinovati omiljeno voće i jogurt.

Naravno, postoje izvesne razlike u količini vitamina C u različitim proizvodima, pa recimo 100 grama crvene paprike sadrži okvirno između 100 i 250 mg vitamina C, a konkretna količina zavisi od starosti paprike, dok  ista količina paradajza sadrži svega 10 mg.
Paprika očigledno prednjači kada je u pitanju snabdevenost ovim vitaminom, ali raznovrsno povrće je uvek dobrodošlo, pa ne bi trebalo zanemariti ni drugo povrće sa ove liste. Povrće je vrlo zahvalno jer ga možete spremiti na mnogo načina tako da unos vitamina C bude i koristan i ukusan.

Dnevne potrebe vitamina C


Vitamin C spada u esencijalne vitamine, što znači da ga telo ne može samo proizvesti, niti ga čuva u rezervama, pa se mora unositi putem ishrane ili dodataka ishrani. 

Međutim različiti faktori kao što su zagrevanje, produženo stajanje, izloženost kiseoniku i jakoj svetlosti mogu uticati na gubitak sadržaja vitamina C u hrani zbog njegove velike nestabilnosti.


Zato se danas većina ljudi opredeljuje za uzimanje dijetetskih suplemenata vitamina C kako bi zadovoljili svoje dnevne potrebe.




Minimalne dnevne potrebe vitamina C: 75 - 150 mg / dan *

Maksimalne dnevne potrebe vitamina C kod odraslih : 250 - 1.000 mg / dan

Ovo je minimalna količina koja je potrebna za sprečavanje nedostatka i jednaka je unosu 1 ½ pomorandže dnevno.


Prednosti kao što su snažan imuni sistem i antioksidativna zaštita zahtevaju dnevni unos vitamina C koji premašuje minimum. Dodatak vitamina C može da pomogne da postignete veći unos, što može biti posebno važno za osobe koje ne konzumiraju svakodnevno preporučenih 7 do 10 porcija voća i povrća, kao i za dodatnu imunološku zaštitu tokom sezone prehlade i gripa.




Kada je najbolje da tokom dana uzimate vitamin C?


Da biste uneli maksimalnu dnevnu dozu, veoma je važno rasporediti doze tokom dana.


Na primer:

Izabrati suplement od 500 mg i uzimati jednom do dva puta dnevno, ili

Izabrati formulu sa produženim oslobađanjem u većoj dozi jer omogućava postepeno oslobađanje malih količina vitamina C tokom perioda od šest do osam sati.


Kada bi trebalo izbegavati unošenje vitamina C?


Vitamin C se može sigurno uzimati zajedno sa mnogim drugim prirodnim proizvodima. 

Najbolje je da se pre upotrebe konsultujete sa lekarom ili farmaceutom ukoliko uzimate analgetike / antiinflamatorne lekove (velike doze aspirina), antikoagulanse (varfarin), hemoterapeutske agense ili estrogene (hormonska supstituciona terapija ili kontraceptivi).


RECEPT: KREM SUPA OD KARFIOLA


Uvek je savršeno vreme za jačanje imuniteta uz domaću supu, napravljenu od karfiola bogate vitaminom C. 

Svaka šolja karfiola sadrži neprocenjivih 125 miligrama vitamina C.


Priprema:


U šerpu dodajte malo vode čisto da prekrije dno, a zatim postavite posudu za paru iznad šerpe. 

Prokuvajte na jakoj vatri. 

U posudu dodajte 5 šolja seckanih karfiola. 

Poklopite i parite 10 minuta, dok karfiol ne omekša.


Dodajte 2 šolje čorbe od piletine ili povrća i 170 g tofu sira u blender.

Zatim dodajte par karfiola, ½ kašičice belog luka u prahu i 4 lista sira čedar.

Poklopite i uključite blender, zatim izblendajte sastojke dok ne dobije smesu glatke teksture.

Poslužite odmah.


Napomena: Ovde dati podaci namenjeni su isključivo smernicama i nisu namenjeni lečenju ili sprečavanju bilo kog stanja ili bolesti. Pre upotrebe bilo kog prirodnog zdravstvenog proizvoda kosultujte se sa lekarom ili farmaceutom.





Jamieson

Jamieson

Admin

Komentari

Pošaljite komentar